برای پایان بخشیدن به اسطورۀ کندی
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

نوشتۀ ژان-پی یر دوبوآ

Jean-Pierre Dubois

 

مرکز مطالعات جهانی سازی، 1 مارس 2013

منطقه : ایالات متحده

موضوع : جنایت علیه بشریت، تاریخ، فرهنگی و اجتماعی

 

 

http://www.mondialisation.ca/pour-en-finir-avec-le-mythe-de-kennedy/5324886

http://lepetitblanquiste.hautetfort.com/archive/2013/02/23/p


22 نوامبر آینده پنجاهمین سالگرد قتل جان اف کندی خواهد بود و بی گمان مربیان افکار عمومی یکبار دیگر فرصت مناسبی پیدا خواهند کرد که نیکی ها این «بزرگ مرد تاریخ» و «قهرمان» جهان غرب را یادآور شوند.

با این وجود تنها، کافی نیست که آدم به قتل رسیده باشد (توسط کی؟) تا بتواند از دروازۀ بزرگ وارد تاریخ شود. این محصول ناب نظام نخبه گرای آمریکائی تصمیم هائی گرفته است که وجهۀ بارز او را نشان داده و  دوران ریاست جمهوری وی را به مصیبتی برای ملت های جهان تبدیل کرده است...

وقتی طی ژانویه 1961 پست ریاست جمهوری را تحویل گرفت، از ماه مارس، کندی طرح تسلیحاتی گسترده ای را راه اندازی کرد که از مهمترین در زمان صلح است : طرح کندی شمار موشکهای بالیستیک قاره پیمای هسته ای را به دو برابر افزایش داد، علاوه بر این شمار بمب افکن های استراتژیک و انواع موشکهای دیگر افزایش یافت، و یگا نهای ویژۀ «ضد چریکی» نیز چهار برابر شد.

در کوران ماه آوریل، کندی فرمان سرنگونی دولت انقلابی فیدل کاسترو را صادر کرد. بمب افکن های آمریکائی که به رنگ هواپیماها و پرچم کوبا استتار شده بودند به پایگاه های هوائی کوبا حمله کردند و تجهیزاتی را که در سطح زمین دیده می شد ویران کردند، هم زمان کشتی های جنگی ایالات متحده یک گروه 1500 نفره از کوبائی های پناهنده که توسط سیا آموزش دیده بودند را در سواحل کوبا پیاده کردند. «تهاجم به خلیج خوکها»، تداوم بخشیدن به خشونت انکار ناپذیر و نقض قوانین بین المللی بود، که خوشبختانه با شکست جنجال آفرین ایالات متحده و مزدورانش انجامید. ولی در حملۀ تجاوزکارانه  مردم کوبا  176 نفر کشته و 4000 نفر زخمی را متحمل شدند.

در کوران ماه اوت، کندی عملیات «رانچ هند» (عملیات کارگر مزرعه) را راه اندازی کرد، جنگ شیمیائی علیه مردم ویتنام عبارت است از پخش مادۀ گیاه کش معروف به مادۀ نارنجی در مناطق جنگلی و کشاورزی. تا سال 1971، نزدیک 80 میلیون لیتر از این مادۀ سمی عموما از طریق هواپیما روی ویتنام پخش شد. بیش از دو ونیم میلیون هکتار جنگل و زمین به این ماددۀ خطرناک سمی آلوده شد.

عنصر نارنجی که حاوی دی اکسین است، برای انسان خطرناک می باشد. افرادی که در مجاورت آن قرار داشته اند می توانند به انواع و اقسام سرطان مبتلا شوند و زنان نیز کودکان هیولائی به دنیا می آورند. نوزادان یا به شکل جزئی و یا کلی با نقض عضو به دنیا می آیند...

تولد کودکان هیولائی حتی امروز نیز ادامه دارد زیرا تحولات ژنتیک نسل اندر نسل ادامه می یابد. به گزارش مقامات ویتنامی، 800000 نفر هنوز به دلیل آلوده شدن به دی اکسین به بیماری های مختلف مبتلا هستند و 150000 کودک از نقص عضو رنج می برند.

پس از جنگ دوم جهانی، شرکت تولید کنندۀ مواد شیمیائی (ای-جی فاربن) و گاز سمی به ویژه برای کوره های آدمسوزی، به جنایت علیه بشریت متهم و محکوم شد. ایا رهبران مدنی و نظامی ایالات متحده که مسئول پخش مواد سمی دی اکسین در ویتنام بوده اند به همین سرنوشت دچار خواهند شد ؟

برای کندی، یادمان او باید در پیوند با دهشتناکترین جنایات قرن بیستم مطرح گردد، و با یادآوری این نکته که به عنوان مثال در فرانسه، دست کم به شکل نمادینه، خیابانهای بسیاری را به نام او نامگذاری کرده اند(1).

چهرۀ قربانیان دی اکسین، عنصر نارنجی در ویتنام

1) در منطقۀ پاریس و حومه بسیاری از خیابانها به نام کندی نامگذاری شده است :

: Paris (16ème), Le Bourget, Le Kremin-Bicêtre, Charenton-le-Pont, Nogent-sur-Marne, Rosny-sous-Bois, Massy, Alfortville, Montigny-le-Bretonneux, Villeneuve-Saint-Georges, Viry-Châtillon, Antony, Pavillons-sous-Bois, Colombes, Saint-Maur-des-Fossés, Créteil, Saint-Maurice,… Même chose en Bretagne à Saint-Malo, Brest, Quimper, Lorient, Auray, Guingamp, Carhaix, Landerneau,… En plus d’un cours et d’un gymnase, Rennes a même donné le nom de Kennedy à une de ses station de métro


 


March 7th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی